REVIEW Novel Api Tauhid (Habiburrahman El-Shirazy)

IMG_20150503_181541

Semasa pergi Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2015 baru-baru ni, saja jalan-jalan ke booth terbitan al-Hidayah.  Tiba-tiba ternampak novel ni. harga asal RM24, dapat diskaun RM20 sahaja. Mana tak seronok diskaun kaw,kaw  punya. Lagipun buku ni terbitan pertama 2015, maksudnya buku barulah dari penulis Habiburrahman El-Shirazy ni untuk tahun ini.

Suka sangat penulisan beliau, pandai membuat pembaca terasa tak sabar-sabar nak habiskan novel beliau dalam masa yang singkat sahaja. Bab 1 saja, dah membuat kita tertanya-tanya, kenapa? Habis dia macam mana? Siapa penyebab? Alah macam tak pernah tertanya-tanya ja hampa ni :-/  hihi

Serius cakap, bab permulaan sahaja dah mula konflik cinta selepas nikah antara Fahmi dan Firdaus Nuzulu.  Dengan kehadiran Aysel dan Emel mahukan cinta Fahmi pula. Nak tahu kesudahan mereka, kena baca sendiri.

Tak rugi beli novel ni sebab di samping mengajar kita erti cinta yang jujur, secara tak langsung kita dapat tahu kisah sejarah Badiuzzaman Said Nursi (Keajaiban Zaman). Tak bosan baca sebab novel ni bukan bentuk bacaan semata-mata tetapi secara bentuk penceritaan. Novel ini kisah mahasiswa Universiti Islam Madinah pergi ke Turki untuk mengetahui sejarah tentang Said Nursi untuk memenuhi keperluan tesis mereka.

Di samping tu, tengah-tengah cerita, datang pula geng jahat untuk merebut Aysel. Tak pasai-pasai Fahmi jadi mangsa keadaan.  Suka sangat novel macam ni sebab kita dapat tahu sejarah kegemilangan Islam suatu ketika dahulu. Begitu juga novel 99 Cahaya Langit di Eropah. Kisah berkisah sejarah di Turki dan banyak lagi tempat. Sempat gak tengok filem ni kat you-tube yang dibintangi oleh Acha Septriasa dan Abimana. Tengok tempat-tempat yang dia tunjuk dalam filem ni, perghhhh….. terasa sekarang juga nak ke sana macam Vienna,Perancis kota cinta menara Eifel.

Selepas baca novel Api Tauhid ni, terasa tidak mahu ke Turki sekarang, malah aku telah pun sampai ke sana. 😀

Kisah Badiuzzaman Said Nursi sebaiknya ditanam dalam minda anak-anak muda sekarang demi mempertahankan Islam. Sepenuh hidupnya dihabiskan dengan menjadikan al-Quran  dan as-Sunnah sebagai panduan hidup.

Baca, hayati, fahamkan 🙂

TravelogTinta_9.59pm

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s