KISAH TAK SEMPURNA

Heart broken into pieces isolated on white

Hari ini AKU (Allah) hancurkan hatinya sehancur-hancurnya bagai logam yang melebur cair tanpa orang lain peduli betapa sakitnya leburan itu. Biarkan dia begitu, tiada siapa tahu hatinya pedih, perit. Itu kerana AKU (Allah) mahu dia semakin dekat dengan Aku. Selama ini dia dalam kealpaan dibuai janji yang tidak pasti. Mana mungkin AKU (Allah) biarkan hamba-hambaKU dalam kesedihan sendirian. Pasti sang pelangi akan muncul walaupun tidak tahu bila.

Manusia tidak pernah sempurna untuk menepati janji. Dalam doa seharian, dalam doa tahajud, doa yang sama dipohon kepada Sang Pencipta. Tanpa mengerti erti lelah.

Ingatlah! Allah Maha Mengetahui segala-galanya. Dia sudah terbaik dalam hidup kita, cuma nama dia untuk kita dalam Luh Mahfuz sememangnya tidak tercatat. Bersyukurlah kerana Allah pinjamkan kepada kita untuk bertemu dengan  insan sebegitu baik dalam hidup kita walaupun sebentar.

Pergi tanpa meninggalkan sebarang sebab. Hanya meninggalkan kesan jejak dahulu. Marahnya dalam hati seperti “Mana ada tetamu yang datang ke rumah secara baik, lepas tu nak balik pergi tanpa meminta diri kepada tuan rumah?” Datang secara beradab, pergi pun kena beradab.

Datangnya kata kekuatan dari yang selalu memberi sokongan, mungkin dia ada sebab tersendiri yang tidak sampai hati untuk beritahu kita. Dia tak mahu kita kecewa. Cukuplah dia meninggalkan jejak tanpa sebaris kata. Mungkin dia juga kecewa kerana buat kita begitu. Tidak semua masalah, kita boleh kongsi bersama. Kadang-kadang, pendam itu lebih baik dari membiarkan orang lain tahu.

Jangan pernah berdendam dalam hidup, syurga bukan untuk mu seorang, tetapi semua. Bersangka baiklah, terima takdir seadanya. Dulu makin jauh dengan Allah, sekarang dekatkanlah dirimu kepada Sang Pencipta. Mungkin dengan ujian Allah ini, sebagai pengajaran untuk dirimu yang selama ini cakap tidak serupa bikin. Berdoalah yang terbaik juga untuk dirinya. Segera maafkan kesalahan seseorang. Selalu berfikiran positif. Segera lupakan segala-galanya. Mohonlah kepada Allah. Capai matlamat dirimu sekarang untuk persiapan ummah.

Segera belajar dari kesilapan lalu. Kadang-kadang, orang ini akan hadir di saat terakhir apabila kita sudah hampir mengecap bahagia tersendiri. Lebur hati bukan? Ini bukan drama ok… Ini dari pengalaman seseorang… Ana hanya tukang taip… So, jangan pernah berjanji untuk janji yang tidak pernah pasti. Sebab janji ni untuk masa hadapan, sedangkan masa hadapan kita tak tahu apa-apa boleh terjadi. Cari cinta Allah dahulu baru manusia. Jangan pernah dekati maksiat.

Bangkitlah untuk janji yang pasti masa akan datang…
Rebahlah untuk janji yang dimungkiri yang mana tiada masa hadapan… TravelogTinta

Jika aku bukan jalanmu
Ku berhenti mengharapkanmu
Jika aku memang tercipta untukmu
Ku kan memilikimu, jodoh pasti bertemu_ Lirik Lagu JODOH PASTI BERTEMU-Afgan

images

“ Sesungguhnya orang-orang Yang menegaskan keyakinannya Dengan berkata: “Tuhan Kami ialah Allah”, kemudian mereka tetap teguh di atas jalan Yang betul, akan Turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): “Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian Yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita, dan Terimalah berita gembira Bahawa kamu akan beroleh syurga Yang telah dijanjikan kepada kamu.”

Surah al-Fusillat:30.

Hadis riwayat Abu Hurairah ra., ia berkata:

Rasulullah saw. bersabda: Allah Taala berfirman: Aku sesuai dengan persangkaan hamba-Ku terhadap-Ku dan Aku selalu bersamanya ketika dia mengingat-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam dirinya, maka Aku pun akan mengingatnya dalam diri-Ku. Apabila dia mengingat-Ku dalam suatu jemaah manusia, maka Aku pun akan mengingatnya dalam suatu kumpulan makhluk yang lebih baik dari mereka. Apabila dia mendekati-Ku sejengkal, maka Aku akan mendekatinya sehasta. Apabila dia mendekati-Ku sehasta, maka Aku akan mendekatinya sedepa. Dan apabila dia datang kepada-Ku dengan berjalan, maka Aku akan datang kepadanya dengan berlari. (Shahih Muslim)

Pelangi

TravelogTinta_2:21pm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s